Pierwsza generacja Lexusa RX (XU10) to prawdziwy biały kruk na polskich drogach. Auto oferowane było zaledwie przez pięć lat, z czego niespełna trzy na wybranych rynkach Starego Kontynentu. Do wyboru były wyłącznie benzynowe jednostki napędowe o czterech lub sześciu cylindrach. W ofercie nie było silnika wysokoprężnego ani hybrydy. Standard to m.in. automatyczna, czterostopniowa, skrzynia biegów. Auto cieszy się dobrą opinią, ale z uwagi na podeszły wiek możne spodziewać się najróżniejszych usterek wynikających z wieloletniej eksploatacji (stacyjki, wyrobione zawiasy drzwi, zużyte przekładnie kierownicze itd.). Uwaga na auta sprowadzone z USA. Najczęściej mają za sobą poważne wypadki!
Wiele osób mylnie sądzi, że produkowany w latach 2003-2009 model to pierwsza generacja Lexusa RX. Wynika to z faktu, że poprzednik – typoszereg XU10 – oferowany był zaledwie przez pięć lat i rzadko kiedy trafiał do Europy. Z następcą było inaczej – poza Japonią auto produkowano również w Wielkiej Brytanii (Cambridge).
Wzorem poprzednika samochód oferowano wyłącznie w wersji pięciomiejscowej, a pod maską instalowane były wyłącznie benzynowe jednostki napędowe. W Europie spotkamy wyłącznie V6 o mocach od 204 KM – model RX300 - do 276 KM – model RX330). Wszystkie są wyjątkowo trwale i mają napęd rozrządu realizowany (prawdziwie bezobsługowym) łańcuchem!
Już w 2004 roku na rynku zadebiutowała odmiana hybrydowa – RX400h. Wyposażono ją w benzynowy motor o pojemności 3,1 l i dwa elektryczne silniki trakcyjne. Sama architektura przypomina Priusa, ale Lexus pochwalić się może dodatkowym silnikiem elektrycznym przy tylnej osi. W rezultacie mamy więc samochód z napędem 4x4, ale silnik benzynowy nie ma połączenia z tylnymi kołami. Chociaż brzmi to skomplikowanie, sprawdza się całkiem nieźle – oczywiście – głównie w mieście. W takim trybie średnie spalanie utrzymać można nawet poniżej 10 l/100 km, co jest wynikiem zdecydowanie lepszym niż w benzynowych V6 (średnio miedzy 13,5 a 16 l/100 km). Mankamentem jest jedynie mniejszy niż w benzyniakach akumulator służący do uruchamiania silnika spalinowego (akumulatory trakcyjne służą jedynie do napędu silników elektrycznych). Warto pilnować jego stanu, bo jego awaria unieruchamia pojazd.
Auto rozczaruje osoby szukające komfortu Mercedesa ML czy precyzji prowadzenia BMW X5 (ciężki przód). Lexus deklasuje jednak europejską konkurencję pod względem bezawaryjności. Chociaż najstarsze egzemplarze dawno już skończyły 15 rok ”życia”, wciąż trudno mówić o typowych przypadłościach. ”Naprawy” ograniczają się właściwie do wymian elementów eksploatacyjnych. Nie oznacza to jednak, że RX jeździ się tanio. Kompleksowy remont zawieszenia pochłonie kilka tysięcy złotych – trzeba też przygotować się na usterki wynikające z wieloletniej eksploatacji: zużyte stacyjki, wypalone odbłyśniki reflektorów ksenonowych, wyeksploatowane przekładnie kierownicze czy automatyczne skrzynie biegów.
Lexus RX III trafił na rynki europejskie w 2009 roku. Samochód oferowano z silnikami benzynowymi lub układem hybrydowym, z napędem na oś przednią lub wszystkie koła.
Auto ma pięciodrzwiowe nadwozie o długości 477 cm, szerokości 188,5 cm.
W 2012 roku Lexus RX został poddany gruntownej modernizacji, auto m.in. otrzymało osłonę chłodnicy w kształcie klepsydry, rozwiązanie to wkrótce trafiło do wszystkich modeli Lexusa.
Najpopularniejszą wersją Lexusa RX III jest hybryda oznaczona 450h. Układ napędowy tego pojazdu składa się z benzynowego silnika V6 o pojemności 3.5 l i dwóch lub trzech silników elektrycznych. Dwa z nich znajdują się pod maską i napędzają koła przednie, trzeci występuje w autach z napędem wszystkich kół i odpowiada za napęd tylnej osi.
Lexus RX to najchętniej kupowany model tej japońskiej marki - w sumie z salonów wyjechało 2,1 mln samochodów trzech generacji, co oznacza, że RX stanowił 30 proc. sprzedaży marki.
Ten sukces ma kontynuować IV generacja, która debiutowała w 2015 roku. Samochód mierzy 4,89 m długości, 1,89 m szerokości i 1,69 m wysokości. W stosunku do poprzednika nowy model jest więc o aż 11 cm dłuższy i o 1 cm szerszy. Zauważalnie, bo o 5 cm wzrósł rozstaw osi (wynosi 279 cm), co przekłada się na ilość miejsca na tylnej kanapie.
Większe wymiary nie są przypadkowe - Lexus RX musiał zrobić miejsce dla pozycjonowanego poniżej modelu NX.
Przednia część ma całkowicie nowe wzornictwo, podkreślone przez kratę wlotu powietrza w kształcie wrzeciona z chromowaną otoczką oraz potrójne reflektory diodowe w kształcie litery L
Wnętrze samochodu, jak na Lexusa przystało, wykonano z najlepszych materiałów - skóry i naturalnego drewna. Wyposażenie może być bardzo bogate. Standardem jest ekran o średnicy 12,3 cala umieszczony na środku podszybia, opcją - przeznaczone dla pasażerów, montowane na zagłówkach przednich foteli tablety o średnicy 11,6. Również opcjonalne wyposażenie stanowi nowa generacja systemu HUD, który wyświetla ważne informacje wprost na szybie przed oczami kierowcy oraz aktywne adaptacyjne zawieszenie.
Nowością w gamie jest usportowiona wersja F Sport.