Mitsubishi ASX pierwszej generacji zbudowano na zmodyfikowanej płycie podłogowej wykorzystywanej przez te pojazdy (oznaczonej jako GS, jest to konstrukcja opracowana jeszcze w koncernie DaimlerChrysler przy współpracy Mitsubishi, a wykorzystywana m.in. w Dodge'u Journey czy jego europejskim wcieleniu, czyli Fiacie Freemoncie, ale także Jeepach Patriot i Compass oraz drugiej generacji Outlandera).
Dążąc do obniżenia kosztów produkcji, Mitsubishi starało się zunifikować model z Outlanderem i w dużym stopniu się to udało - aż 70 procent części w obu modelach jest takich samych.
W Europie Mitsubishi ASX jest oferowane z benzynowym silnikiem 1.6 Mivec oraz dieslami 1.8 i 2.2 DID. Poza Starym Kontynentem oferowane są również auta z benzynowymi silnikami 1.8 i 2.0 (ten ostatni mógł napędzać cztery koła).
Wybierając samochód z silnikiem Diesla trzeba zdawać sobie sprawę z kilku rzeczy. Przede wszystkim silnik 1.8 DID to konstrukcja własna Mitsubishi o niespotykanie niskim stopniu sprężania (1:15) oraz zmiennych fazach rozrządu (to pierwsze takie rozwiązanie w samochodzie osobowym).
Silnik ten cieszy się opinią bezawaryjnego, ale osprzęt jednak podlega naturalnemu zużyciu, a ponieważ jednostka ta nie jest stosowana w innych modelach, to trudno jest o zamienniki. Ponadto ceny w serwisach Mitsubishi potrafią przyprawić o ból głowy (np. wtryskiwacz Denso kosztuje ponad 2 tys. zł, wymiana dwumasowego koła zamachowego - poza ASO - to koszt ok. 5 tys. zł).
Z kolei jednostka 2.2 DID montowana w Mitsubishi ASX pochodzi od Peugeota (współpraca z PSA była zresztą szersza, klonami ASX-a są Peugeot 4008 i Citroen C4 Aircross), jednak ze względu na dużą pojemność (stawka akcyzy) silnik ten nie był chętnie kupowany.
Niestety, jeśli ktoś szuka ASX-a z napędem 4x4 (w modelu tym zastosowano rozwiązanie oparte na elektronicznie sterowanym sprzęgle, załączającym napęd tylnej osi po wykryciu poślizgu kół przednich) będzie zmuszony wybrać wersję wysokoprężną, bowiem silnik 1.6 Mivec (dostępny był wyłącznie w samochodach przednionapędowych.
Największym problemem Mitsubishi ASX okazuje się jednak... korozja. To wprost niewiarygodne, jeśli weźmie się pod uwagę względnie krótki staż rynkowy tego modelu. Rdza atakuje głównie klapę bagażnika i tylne błotniki. Co gorsza, robi to podstępnie od spodu, a więc klasyczne oględziny przedzakupowe raczej nie ujawnią problemu...
Najwyraźniej jednak Mitsubishi poskąpiło ASX-owi zabezpieczenia antykorozyjnego. Po zakupie warto zabezpieczyć podwozie konserwacją.
Oferta rynkowa używanych Mitsubishi ASX obejmuje zarówno auta tańsze, z silnikiem benzynowym, jak i droższe, z jednostką 1.8 DID i napędem wszystkich kół, przy czym te ostatnie najczęściej są sprowadzane i często mają za sobą naprawy powypadkowe.
Wyposażenie ASX-a jest... przeciętne. Znajdziemy klimatyzację czy pełną "elektrykę" oraz ESP ale już fabryczne nawigacja jest raczej rarytasem.
Wiosną 2019 roku ASX został poddany dużemu liftingowi. Samochód otrzymał całkowicie nowy przód, który nawiązuje do większego Outlandera.
Masywny zderzak obejmuje cały centralny przedni pas z obu stron, a kwadratowe poziome i pionowe elementy grilla, oraz osłona pod zderzakiem mają podkreślać siłę i solidność. Nowa stylizacja sprawia, że maska jest bardziej pochylona, dzięki czemu poprawiła się widoczność z przodu. Charakterystyczne reflektory LED, z kierunkowskazami i światłami przeciwmgielnymi umieszczonymi przy krawędzi zderzaka, podkreślają stylizację typową dla samochodów Mitsubishi.
W tylnej części nadwozia Mitsubishi ASX zastosowano zestaw lamp LED (z wyjątkiem kierunkowskazów), który rozciąga się na całej szerokości samochodu.
Zmodernizowany ASX otrzymał układ napędowy znany z Outlandera. Na rynkach europejskich model będzie oferowany z benzynowym 16-zaworowym silnikiem MIVEC o pojemności 2 litrów, współpracującym z pięciobiegową manualną skrzynią biegów lub z bezstopniową skrzynią automatyczną INVECS-III CVT (z trybem sportowym). Dostępne będą wersje z napędem na oś przednią oraz na cztery koła.
Mitsubishi zaprezentowało - szumnie zapowiadaną od dłuższego czasu - nową generację modelu ASX. Samochód okazał się bliźniakiem Renault Captur, oba modele różnią się głównie... logiem na karoserii.
Jedno nie ulega wątpliwości. Pierwsza generacja ASX-a, zaprezentowana w 2010 roku, mimo licznych modernizacji nie mogła być dłużej produkowana. Niestety, następca to klon Renault Captur.
To oznacza, że samochód został opracowany na platformie CMF-B Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi i zaoferuje taką samą gamę układów napędowych jak Captur, w tym pełną hybrydę (HEV) i miękką hybrydę (Mild Hybrid).
Stylistyczne różnice między oboma modelami sprowadzają się do odrobinę innego pasa przedniego i... dość surowej obudowy kamery na klapie bagażnika (w Renault w tym miejscu jest logo).
Dostęp do nowego ASX jest bezkluczykowy, a to dzięki systemowi Keyless Operation, który jest wyposażeniem standardowym we wszystkich wersjach oprócz wersji podstawowej.
Zamontowany centralnie wyświetlacz systemu Smartphone-link Display Audio (SDA) pełni rolę głównego interfejsu między kierowcą i systemami pojazdu. Wyświetlacz dostępny jest w formacie panoramicznym 7" i pionowym 9,3". W obu rozwiązaniach funkcjonalność Android Auto i Apple CarPlay stanowi wyposażenie standardowe. W przypadku SDA 9,3” standardem jest bezprzewodowa replikacja smartfona, a w najlepiej wyposażonych wersjach pojawia się system BOSE® Premium Audio.
W ASX dostępne są trzy rodzaje zestawów wskaźników - od podstawowego zestawu analogowego z wbudowanym ekranem o przekątnej 4,2 cala, poprzez konfigurowalny zestaw cyfrowy z ekranem o przekątnej 7 cali, aż po w pełni personalizowany cyfrowy wyświetlacz kierowcy o przekątnej 10,25 cala, który umożliwia również wyświetlanie instrukcji systemu nawigacyjnego.
Za pośrednictwem wyświetlacza SDA sterowany jest system Multi-Sense, który umożliwia kierowcy personalizację reakcji układu kierowniczego, układu stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji oraz reakcji na pedał przyspieszenia. Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów jazdy: Eco, Pure (tryb elektryczny), Sport i My Sense (personalizowany)
Nowe Mitsubishi ASX oferuje pełen pakiet systemów ADAS (Advanced Driver Assistance System). Standardowo we wszystkich modelach zastosowano system ograniczający skutki kolizji czołowych (Forward Collision Mitigation) z funkcją ochrony pieszych i systemem monitorowania dystansu do pojazdu poprzedzającego (Distance Warning), system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Lane Departure Warning), system utrzymywania na pasie ruchu (Lane Keeping Assist), system rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition), tempomat, czujniki parkowania oraz tylną kamerę cofania.
W wersjach z bogatym wyposażeniem dostępne są też rozwiązania takie, jak system monitorowania martwego pola (Blind Spot Warning), system centrowania na pasie ruchu (Lane Centering Assist), system zapobiegania przekraczaniu prędkości (Overspeed Prevention), tempomat adaptacyjny (z funkcją Stop & Go) oraz automatyczne światła drogowe (Automatic High Beam).
System MI-PILOT (Mitsubishi Intelligent - PILOT), który łączy w sobie adaptacyjny tempomat (ACC) i system centrowania na pasie ruchu (LCA) dostępny jest w topowej specyfikacji ASX z silnikiem benzynowym i automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów 7DCT.
W zależności od trybu jazdy wybranego za pośrednictwem systemu Multi-Sense, system dynamicznej kontroli podwozia (Dynamic Chassis Control) analizuje sytuację na zakręcie i w razie potrzeby może przyhamowywać każde z kół z osobna, aby skorygować tor jazdy w zakręcie.
Podstawowy silnik ASX-a to 1.0 MPI-T, czyli trzycylindrowa jednostka benzynowa z turbodoładowaniem o pojemności 1,0 litra i mocy 91 KM, połączona z 6-biegową przekładnią manualną.
Dla osób wymagających lepszych osiągów przeznaczono doładowany silnik 1.3 DI-T, który połączono w systemem miękkiej hybrydy (Mild Hybrid) obejmującym napędzany paskiem klinowym alternator połączony z rozrusznikiem, 12-voltowy akumulator, umożliwiający odzyskiwanie energii zarówno w fazie zwalniania, jak i hamowania oraz elektryczne wspomaganie momentu obrotowego. Silnik może współpracować z 6-biegową przekładnią manualną (140 KM) lub 7-biegową dwusprzęgłową przekładnię automatyczną (7DCT, 158 KM).
ASX nowej generacji będzie pierwszym modelem Mitsubishi wprowadzonym na rynek europejski, napędzanym hybrydowym układem napędowym (HEV) łączącym jednostkę benzynową o pojemności 1,6 litra z dwoma silnikami elektrycznymi i automatyczną przekładnią. Moc takiego samochodu to 143 KM.