Volvo V60 I generacji pojawiło się w ofercie szwedzkiej marki w 2011 roku, a debiutowało na salonie paryskim jesienią 2010 roku. Jest kombi klasy średniej, które zastąpiło oferowany w różnych wcieleniach od 1997 roku model V70.
Technicznie samochód bazuje na drugiej, wytwarzanej od 2010 roku - generacji modelu S60. Podobnie jak wszystkie nowe Volva auto oferowane jest napędem na przednią lub na obie osie i na tle konkurencji wyróżnia się pedantycznym wręcz przywiązaniem konstruktorów do kwestii zapewnienia pasażerom jak największego poziomu bezpieczeństwa.
Na początku 2013 roku model - podobnie jak siostrzane S60 - poddany został faceliftingowi. Nowsze modele poznamy m.in po zmienionym kształcie pasa przedniego. Egzemplarze wyprodukowane po marcu 2013 roku nie mają np charakterystycznych pionowych reflektorów montowanych po bokach osłony chłodnicy.
Samochód przetrwał w produkcji do 2018 roku, gdy zaprezentowano całkowicie nową, drugą generację tego modelu, produkowaną w oparciu o nową, modułową płytę podłogową.
Druga generacja Volvo V60 debiutowała w marcu 2018 roku na salonie genewskim.
Volvo V60 II zostało zbudowane w oparciu o modułową platformę o nazwie Scalable Product Architecture (SPA), na której oparto już modele XC60 II i wszystkie serii 90. Samochód jest aż o 12 cm dłuższy od V60 I generacji, co oznacza, że ma 476 cm długości. Znacząco, bo o 10 cm zwiększono rozstaw osi (do 287 cm), przez co auto będzie oferować wyraźnie więcej miejsca dla pasażerów na tylnej kanapie.
Wysokość nadwozia nowego Volvo V60 wynosi 143 cm, a więc nieco mniej niż obecnie, zaś szerokość z lusterkami to 204 cm, czyli o 5 cm... mniej, co może stanowić zaskoczenie.
Dłuższe nadwozie przełożyło się nie tylko na powiększenie kabiny - znacząco wzrosła również pojemność bagażnika, a więc parametru bardzo istotnego w samochodach kombi. O ile pierwsza generacja V60 dysponowała bagażnikiem o pojemności 430 litrów, o tyle w drugiej generacji zmieścimy aż o 100 litrów bagaży więcej, a trzeba podkreślić, że są to liczby uzyskane podczas pomiaru do linii okien.
Funkcjonalność samochodu zwiększa również bardziej pionowo poprowadzona klapa bagażnika, dzięki czemu bagażnik stał się bardziej foremny i możliwe jest przewożenie w nim większych przedmiotów.
Jesienią 2018 roku na salonie paryskim zadebiutowała uterenowiona wersja Cross Country. Samochód otrzymał zmodernizowano zawieszenie, dzięki czemu prześwit został zwiększony aż o 7,5 cm. Standardem jest napęd wszystkich kół, a także układ kontroli zjazdu czy specjalny, terenowy tryb pracy samochodu.
Stylistycznie auto wyróżnia się ochronnymi nakładkami na błotniki, listwami progowymi oraz zderzakami z osłonami podwozia.
Druga generacja Volvo V60 dostępna jest z doładowanymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi oraz w dwóch wersjach hybrydowych.