Skoda Kodiaq pierwsze generacji ma długość 4697 mm, szerokość 1 882 mm i wysokość 1 676 mm (z relingiem dachowym). Rozstaw osi mierzy 2 791 mm. Model bazuje na modułowej płycie podłogowej MQB koncernu Volkswagen znanej m.in. ze Skody Superb.
Z przodu zastosowano kolumny McPhersona i aluminiowe wahacze. Przy tylnej osi pracuje - niezależny - układ czterech stalowych wahaczy. Auto z podstawowym silnikiem TSI i przednim napędem waży tylko 1.452 kg. Współczynnik oporu powietrza to zaledwie 0,33.
Skoda Kodiaq może się też pochwalić największym w klasie bagażnikiem o pojemności 720 l (2065 l w po złożeniu oparć tylnej kanapy). To pierwszy w historii Skody uterenowiony pojazd, który można będzie zamówić w wersji siedmioosobowej (dwa dodatkowe fotele chowane w podłodze bagażnika).
Samochód oferowany jest z napędem na koła przednie albo wszystkie (Haldex) z manualnymi lub dwusprzęgłowymi przekładniami DSG. Gama silników obejmuje jednostki napędowe TSI i TDI o mocy od 125 do 190 KM.
Wyposażenie standardowe wszystkich samochodów obejmuje między innymi radio SWING z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 6,5 cala, tylne czujniki parkowania, elektryczne sterowanie szyb i lusterek, zapobiegający kolizjom FRONT ASSIST oraz nowoczesne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, w tym funkcjonalności Care Connect oraz funkcję hamowania awaryjnego w przypadku wykrycia pieszych przed pojazdem.
W połowie 2016 zadebiutowała - uterenowiona - odmiana Scout z terenowymi dodatkami (osłony podwozia) i charakterystycznymi srebrnymi akcentami stylistycznymi (elementy zderzaków, lusterka, relingi). Wszystkie egzemplarze z tej serii standardowo oferowane są z napędem 4x4.
Na salonie we Frankfurcie (wrzesień 2017) Czesi zaprezentowali też wersję Sportline. Wyróżniają je m.in. czarne dodatki: osłona chłodnicy, obudowy lusterek i przyciemnione tylne szyby. Charakterystycznymi elementami stylizacji są również – lakierowane w kolorze nadwozia – listwy boczne i inny tylny zderzak. Nie sposób też pominąć rzucających się w oczy 19-calowych obręczy ze stopów lekkich w kolorze „antracytowym”. Na życzenie klienci mogą zdecydować się na koła o średnicy 20 cali.
W kabinie czekają na nabywców sportowe fotele obszyte skórą i alcantarą (ze srebrnymi przeszyciami). Skórzana jest też trójramienna sportowa kierownica. W przypadku aut ze zautomatyzowaną skrzynią DSG standard obejmować ma m.in. łopatki do zmiany biegów.
Na tle standardowych odmian auto pochwalić się może zmodyfikowanym, cyfrowym zestawem wskaźników. Na centralnym ekranie – umieszczonym na szczycie konsoli środkowej – wyświetlane są dodatkowe informacje, jak np. temperatura oleju i cieczy chłodzącej, chwilowe przeciążenie czy ciśnienie turbodoładowania. Całości dopełnia oferowany przez system info-rozrywki stoper, który ma być przydatny, gdy kierowca zechce udać się swoim Kodiaqiem na tor.
Na salonie w Paryżu jesienią 2018 roku debiutował najmocniejszy model w gamie - Kodiaq RS. Skoda Kodiaq RS napędzana jest przez czterocylindrowy silnik 2.0 BiTDI o mocy 240 KM. Zastosowanie po raz pierwszy w historii Skody technologii biturbo zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm.
Moment obrotowy przekazywany jest za pośrednictwem dwusprzęgłowej, siedmiobiegowej przekładni DSG na wszystkie cztery koła.
Standardowe wyposażenie Kodiaqa RS obejmuje m.in. adaptacyjne zawieszenie, progresywny układ kierowniczy, 20-calowe koła oraz system wyboru trybu jazdy Driving Mode Select, który wzbogacony jest w nowy tryb RS.
Skoda Kodiaq II została zbudowana na bazie najnowszej wersji płyty podłogowej MQB Evo. Samochód jest o 6 cm dłuższy od poprzednika, mierzy 4,76 m, szerokość wynosi 1,86 m, a wysokość - 1,66 m. Zmianie nie uległ jedynie rozstaw osi, który wciąż wynosi 2,79 m.
Większa długość przy niezmienionym rozstawie osi oznacza większy bagażnik, ale też więcej miejsca dla pasażerów trzeciego rzędu siedzeń w wersji siedmiomiejscowej.
Pojemność bagażnika w wersji pięciomiejscowej wynosi 910 litrów, czyli o 75 litrów więcej niż w I generacji. Po złożeniu foteli pojemność przestrzeni bagażowej wynosi 2105 litrów (+40).
Z kolei w wersji siedmioosobowej, przy rozłożonych fotelach zmieścimy 340 litrów (o 70 więcej niż w Kodiaq I generacji), a po złożeniu pięciu foteli Kodiaqiem przewieziemy 2035 litrów (+30 litrów).
Co ważne, pasażerowie trzeciego rzędu siedzeń mają aż 9,2 cm więcej przestrzeni nad głową niż do tej pory.
Kabina Kodiaq II jest dość prosta. Znajdziemy w niej wolnostojący 12,9-calowy ekran systemu infotainemnt, a także 10,25-calowy ekran cyfrowych zegarów. Ponieważ Kodiaq II będzie dostępny wyłącznie z przekładniami DSG, wybierak kierunku jazdy przeniesiono na kolumnę kierownicy.
Poniżej ekranu systemu infotainment znajdują się trzy obrotowe przyciski z 32-milimetrowymi cyfrowymi wyświetlaczami. Umożliwiają one szybki dostęp do wielu funkcji – ich zakres zależy od poziomu wyposażenia auta.
Dwa zewnętrzne pokrętła dla kierowcy i pasażera z przodu sterują temperaturą wnętrza, ogrzewaniem i wentylacją foteli. Środkowa gałka kontroluje maksymalnie cztery różne funkcje, takie jak: głośność systemu infotainment, prędkość wentylatora, kierunek nawiewu, inteligentna klimatyzacja, tryby jazdy i wielkość mapy. Środkowe pokrętło jest konfigurowane za pomocą menu systemu infotainment, a funkcje przełącza się poprzez przytrzymanie wciśniętego przycisku.
Skoda Kodiaq II dostępna będzie z dwoma silnikami benzynowymi (150, 204 KM) oraz dwoma silnikami wysokoprężnymi (150, 194 KM). Nowością będzie napęd hybrydowy typu plug-in, pierwszy raz dostępny w Kodiaq. Jego moc systemowa wynosi 204 KM, a akumulator o pojemności 25,7 kWh zapewni elektryczny zasięg do 100 km.
Energię będzie można uzupełnić prądem przemiennym o mocy 11 kW, np. z wallboxa, a także prądem stałym DC z mocą do 50 kW.
Podstawowy wariant benzynowy 1.5 TSI (150 KM) oznacza również debiut technologii miękkiej hybrydy w Kodiaq. Samochody z silnikami TDI o mocy 193 KM i TSI o mocy 204 KM standardowo będą wyposażone w napęd na wszystkie koła.