Cayenne to jeden z nielicznych SUVów, który nie boi się kopnego piachu, śniegu czy błota. Skonstruowany wspólnie z firmą Volkswagen (bliźniaczy model VW touareg) pojazd sprawdza się nie tylko jako szybka, podwyższona rodzinna limuzyna, ale również jako auto terenowe, czego nie można powiedzieć o większości konkurencyjnych konstrukcji.
Auto zaprezentowano w 2002 roku i produkowano przez osiem lat. W 2007 roku model poddano niewielkiemu liftingowi - zmianom uległo m.in. nadwozie, unowocześniono również jednostki napędowe.
Najwięcej problemów przysporzyć może rozbudowana instalacja elektryczna. Samochód wyposażony jest w wiele przydatnych gadżetów (np. adaptacyjny tempomat), które z czasem odmówić mogą posłuszeństwa. Czasami komputer informuje kierowcę o awarii równych systemów (np. przepalające się żarówki, mimo że w rzeczywistości samochód jest sprawny).
Uwaga na wadliwe jednostki napędowe V8 o pojemności 4,5 l. Stosowano w nich plastikową magistralę wodną łączącą głowice. Po przebiegach rzędu 100-150 tys. dochodziło do rozszczelnienia i zapowietrzenia układu chłodzenia. Skutkowało to nieprawidłowym odprowadzaniem ciepła i niszczeniem gładzi cylindrowej z nikasilu. Silnik zużywał ogromne ilości oleju i zacierał się na 4 i 8 cylindrze. Naprawa (tulejowanie bloku) niesie ze sobą koszty od 15 tys. zł w górę. Jeśli przy okazji zdecydujecie się na dodatkowe chłodzenie tłoków (niezbędne, jeśli myślicie o LPG) i wydajniejszą pompę oleju koszt naprawy może przekroczyć 25 tys. zł!
Poza tym auto cieszy się opinią bezawaryjnego, chociaż bieżąca obsługa serwisowa na pewno nie należy do tanich (klocki hamulcowe, wahacze, tuleje metalowo-gumowe). Zdecydowanie polecamy modele z pneumatycznym zawieszeniem, które świetnie sprawdza się na polskich drogach. Samochody wyposażone w ten układ zapewniają komfort jazdy na poziomie hydropneumatycznych modeli Citroena.
Druga generacja Porsche Cayenne zadebiutowała na salonie genewskim w 2010 roku i wkrótce potem trafiła na rynek. W 2014 roku samochód poddano liftingowi.
W stosunku do poprzedniego modelu nowy Cayenne jest nieco bardziej agresywny stylistycznie, ponadto jest aż o 250 kg lżejszy, głównie dzięki zastosowaniu nowoczesnych lekkich materiałów, jak aluminium. To przekłada się zarówno na właściwości jezdne, jak i zużycie paliwa. A ten ostatni parametr jest szczególnie ważny ze względu na związaną z nim emisję spalin, od której w Europie zależy wysokość podatków.
Cayenne II ma nieco mniejszy prześwit niż poprzednik, ale zachowano wysokie zdolności terenowe, którymi mógł pochwalić się poprzednik.
Trzecia generacja Porsche Cayenne została zaprezentowana w połowie 2017 roku.
Trzecie Cayenne jest o 6,3 cm dłuższe od drugiej generacji, o 4 cm szersze i o niespełna 1 cm niższe, co wszystko daje bardziej sportowe proporcje.
Większe wymiary zewnętrzne oznaczają również większe wnętrze. Np. pojemność bagażnika wzrosła o niebagatelne 100 litrów, do 770 litrów.
Mocno zmieniło się wnętrze Cayenne, które stało się podobne do tego z Panamery. Na środkowej konsoli uwagę przykuwa olbrzymi ekran dotykowy, którego przekątna wynosi aż 12,3 cala.
Centralne miejsce na panelu wskaźników zajmuje analogowy obrotomierz. Sąsiadują z nim dwa 7-calowe ekrany, prezentujące wszystkie istotne informacje na temat jazdy oraz dodatkowe dane, których zakres można wybierać za pomocą instrumentów na wielofunkcyjnej kierownicy.
Samochód nie zatracił dużych zdolności terenowych. Tryby off-roadowe ułatwiają kierowcy dobór ustawień właściwych dla danych warunków drogowych. Standardowo aktywowany jest program Onroad. Dla średnio trudnych warunków terenowych przewidziano cztery dodatkowe tryby: Mud (błoto), Gravel (żwir), Sand (piach) oraz Rocks (skały). Pracę napędu, podwozia i blokad dyferencjałów można dopasować do poszczególnych warunków.
W momencie debiutu Porsche Cayenne było oferowane w wersji bazowej oraz jako Cayenne S. Niedługo potem oferta została poszerzona o Cayenne Turbo, a w połowie 2018 roku pojawiła się hybryda plug-in napędzana 3-litrowym silnikiem V6 (250 kW/340 KM) oraz jednostką elektryczną (100 kW/136 KM). Moc systemowa układu hybrydowego to 340 kW (462 KM).