Można śmiało powiedzieć, że Toyota RAV4 zapoczątkowała nową erę w historii motoryzacji. To właśnie ten samochód - do spółki z Suzuki Vitarą - sprawił, że na całym świecie zapanowała moda na auta typu SUV.
Japończycy postanowili zbudować pojazd, który wyglądem przypominałby samochód terenowy, ale zachowywał się na drodze tak, jak średniej klasy osobówka. Zaprezentowana po raz pierwszy w 1994 roku RAV4 powstała w oparciu o takie właśnie założenia. Auto otrzymało samonośne nadwozie, niezależne, wielowahaczowe zawieszenie oraz napęd na obie osie. Dzięki temu świetnie sprawdza się w normalnym ruchu miejskim, od czasu do czasu można się również pokusić o wypad w teren.
Przy zachowaniu łatwości manewrowania (kompaktowe wymiary, dobra widoczność) Toyota RAV4 - dzięki wysokiej pozycji za kierownicą - zapewnia duże poczucie bezpieczeństwa, przez co szczególnie upodobały go sobie kobiety.
Pierwsza generacja Toyoty RAV4 produkowana była w latach 1994-2000. Samochód przyciągał klientów nie tylko wspomnianą wyżej wszechstronnością, ale również - niezawodnością. Przez długi czas kilkuletnie Toyoty RAV4 utrzymywały wysokie pozycje w przeróżnych rankingach. Poza niewielka korozją (nadkola, ranty drzwi) oraz wrażliwym układem przeniesienia napędu (np. sprzęgło nie wytrzymuje eksploatacji samochodu w roli holownika przyczepy, ponadto pamiętać trzeba o regularnej wymianie oleju - w mostach napędowych co 30 tys. km, w skrzyni biegów - co 60. tys. km, zdarzają się również wytarcia synchronizatora piątego biegu) użytkownicy przeważnie nie mają na co narzekać. Od czasu do czasu mogą wystąpić problemy z układem chłodzącym (zużywa się pompa wodna, mogą pojawić się nieszczelności).
Toyota RAV4 dostępna była w wersji trzy- i pięciodrzwiowej. Różniły się one dość mocno charakterem i wielkością. Samochód trzydrzwiowy posiada tylko cztery miejsca, symbolicznej wielkości bagażnik (mocno poniżej 200 litrów) i ma tylko 3,7 m długości. W środku jest ciasno, a zajmowanie miejsca na tylnych fotelach wymaga sprawności fizycznej.
Samochód w wersji pięciodrzwiowej (pojawił się na rynku rok po odmianie trzydrzwiowej) może już pełnić rolę pojazdu rodzinnego. Znacznie większa długość pozwoliła na wygospodarowanie bagażnika o pojemności przekraczającej 400 litrów. Niestety na rynkach wtórnych dominują auta trzydrzwiowe, znalezienie RAV4 w wersji pięciodrzwiowej i dobrym stanie może być bardzo trudne.
Wyposażenie Toyoty RAV4 było mocno zróżnicowane, ale w wielu egzemplarzach pozostawia wiele do życzenia. Najstarsze samochody miały tylko jedną poduszką powietrzną (druga pojawiła się dopiero po liftingu w 1998 roku), brakowało również klimatyzacji czy ABS. Zawsze montowano natomiast elektryczne sterowanie szyb i lusterek.
Deska rozdzielcza RAV4 wygląda nieco archaicznie, ale pod względem ergonomii nie można jej niczego zarzucić, ponadto wykonano ją z bardzo trwałych materiałów, przez co ciężko po jej stanie ocenić faktyczny przebieg samochodu.
Toyota RAV4 pierwszej generacji sprzedawana była tylko z jednym silnikiem. Była to benzynowa jednostka o pojemności 2.0, z 16 zaworami i bezkolizyjnym rozrządem (pasek należy wymieniać co 150 tys. km). Silnik ten jest trwały i bezawaryjny, chociaż nie należy do wybitnie ekonomicznych (szczególnie w połączeniu z automatyczną skrzynia biegów). Rozwiązaniem może być montaż LPG, o ile nie będzie to tania instalacja - najlepiej wybrać sekwencyjną, a kupując auto już "zagazowane" należy dobrze sprawdzić stan jednostki napędowej (kompresja, falowanie obrotów).
Silnik RAV4 napędza wszystkie cztery koła, a o rozkład momentu dba centralny dyferencjał, który oferuje możliwość zblokowania (rozkład momentu na sztywno wynosi 50:50). To sprawia, że auto dzielnie spisuje się w terenie, jaki napotkać można podczas codziennej eksploatacji np. na wsi. O komfort i prowadzenie dba wielowahaczowe zawieszenie, które okazuje się zaskakująco trwałe, chociaż oczywiście wahacze podlegają naturalnemu zużyciu. Nieliczne egzemplarze w wersji amerykańskiej posiadają napęd wyłącznie na przednie koła.
Toyota RAV4 pierwszej generacji to solidne auto, które produkowano wyłącznie w Japonii. Również teraz, kilkunastoletnie egzemplarze (produkcję zakończono w 2000 roku) mogą okazać się niezawodne, oczywiście pod warunkiem regularnego serwisowania.
Druga generacja Toyoty RAV4 debiutowała w 2000 roku i pozostawała w produkcji przez 6 lat. W 2003 roku samochód przeszedł lifting. Model ten może nie jest już tak bezawaryjny jak poprzednik, ale to wciąż pełnokrwista Toyota.
Stylistycznie RAV4 II pozbawiona jest ekstrawagancji. Samochód dostępny jest w wersjach 3- i 5-drzwiowej i co ciekawe, obie nie są wzorem pod względem funkcjonalności. Oczywiście większe zarzuty można mieć do samochodów trzydrzwiowych, które są względnie duże z zewnątrz, ale mają niezbyt obszerne wnętrze, do którego w dodatku trudno się dostać.
Bagażnik, niezależnie od liczby drzwi, nie poraża swoją wielkością. Sytuację ratuje nieco przesuwna tylna kanapa, dzięki której pojemność rośnie z 400 do 520 litrów. Tylko, że ten wzrost odbywa się kosztem komfortu osób siedzących z tyłu.
Toyota RAV4 II generalnie cieszy się dobrą opinią, jeśli chodzi po poziom awaryjności. Poza niewielkimi śladami korozji i drobnymi usterkami ze strony układu elektrycznego (problemy z oświetleniem) użytkownicy skarżą się przeważnie na marną wytrzymałość zawieszenia, które nader często traci zbieżność.
Nie najlepsza opinia przylgnęła również do dwulitrowego diesla D-4D, który podobnie jak inne nowoczesne konstrukcje tego typu cierpi z powodu marnej jakości paliwa (wtryskiwacze) oraz usterek dwumasowych kół zamachowych i zużycia turbosprężarek. Koszty serwisowania tej jednostki obniża rozrząd z łańcuchem.
Lepszym wyborem będzie dwulitrowy silnik benzynowy z rozrządem sterowanym łańcuchem, który jest stosunkowo mocny i bezawaryjny. Pamiętać trzeba, że nie tylko paliwo decyduje o kosztach utrzymania samochodu. W wypadku samochodów Toyoty to twierdzenie jest jeszcze bardziej istotne, bowiem ceny oryginalnych części zamiennych są bardzo wysokie. Na szczęście oferta zamienników jest całkiem szeroka.
Toyota RAV4 ma stały napęd wszystkich kół oparty o centralny dyferencjał ze sprzęgłem wiskotycznym. To oznacza, że model ten jest SUV-em, który nie nadaje się do jazdy terenowej, chociaż poza asfaltem nie podda się wcześniej niż konkurencja. W normalnych warunkach napędzane są koła przedniej osi, a po wystąpieniu poślizgu lepkościowe sprzęgło dołącza tylną oś. Kierowca nie ma możliwości sterowania napędem (czyli nie da się włączyć napędu 4x4 na stałe).
O tym, że kierowcy cenią RAV4 świadczą ceny używanych egzemplarzy na rynku wtórnym. W porównaniu do konkurencji są one wysokie. Oznacza to wyższy wydatek przy zakupie, ale raczej eliminuje spośród użytkowników osoby przypadkowe, które skuszone są niskim kosztem zakupu. Można być również pewnym niskiego dalszego spadku wartości.
Trzecia generacja RAV4 zadebiutowała pod koniec 2005 roku (model roku 2006). Samochód zaprezentowano w dwóch odmianach: europejskiej (krótszy rozstaw osi) i „amerykańskiej” (wariant wydłużony). Auto nie miało nic wspólnego z poprzednikiem (nowa płyta podłogowa). Była to pierwsza generacja RAV4 pozbawiona pierwotnej, 3-drzwiowej, wersji nadwoziowej. Klienci mieli do wyboru wyłącznie 5-drzwiowe nadwozie.
Na rynku spotkać można trzy odmiany. W 2007 roku przeprowadzono tzw. mały lifting (nieznaczne poprawki w stosunku do pierwotnej wersji). Wraz z modelem roku 2010 pojawił się zupełnie nowy przód, a odmiana „amerykańska” dostała nowy, benzynowy silnik 2,5 l.
Wkrótce po wprowadzeniu na runek dała o sobie znać wada układu hamulcowego - w bardzo szybkim tempie zużywały się elementy cierne. Dwulitrowe diesle D-4D miały też tendencję do nadmiernego konsumowania płynu chłodniczego. Usterka (erozja bloku silnika na styku z głowicą) - jeszcze na gwarancji - często kończyła się generalnym remontem jednostki napędowej. To, niestety, dość popularna przypadłość wysokoprężnego 2,2 D-4D. Usterkę da się naprawić, ale wiąże się to z bardzo wysokimi kosztami. Oprócz standardowej dla awarii uszczelki pod głowicą procedury planowania samej głowicy, trzeba też splanować uszkodzoną powierzchnie bloku, co wiąże się z koniecznością wymontowania całej jednostki napędowej. Stąd – na rynku wtórnym – Diesle mają z reguły zauważalnie niższe ceny od jednostek benzynowych.
Niestety, te ostatnie, również nie są bez wad. W pierwszych rocznikach popularnym problemem było konsumowanie dużych ilości oleju przez benzynowy motor 2,0 l. Producent walczył z tym zmieniając m.in. konstrukcję pierścieni, ale może się okazać, że trafimy na pechowy egzemplarz. Przy oględzinach radzimy więc przyjrzeć się końcówce układu wydechowego w poszukiwaniu charakterystycznej dla spalanego w dużych ilościach oleju sadzy.
W przypadku silników benzynowych i pojazdów z europejskiej sieci dystrybucji automatyczna skrzynia biegów oznacza bezstopniową przekładnię CVT. Na szczęście, są dość trwałe. Diesle zawsze oferowano z klasycznym automatem o 6 przełożeniach. To plus. Auta sprowadzone z USA mają najczęściej automatyczną skrzynię cztero (2.4 l) lub pięcio (3.2 V6) biegową. W ich przypadku zalecamy jednak wzmożoną czujność. Większość trafiła na kontynent po tzw. szkodach całkowitych i ma za sobą odbudowę po poważnych wypadkach.
Użytkownicy skarżą się m.in. na opony run-flat montowane w wyższych wersjach wyposażeniowych (odmiana X). Auta z tego rodzaju ogumieniem poznamy po braku koła zapasowego (charakterystyczna obudowa na tylnej klapie). Sporo problemów może też sprawiać rozbudowana elektronika. Często z nieznanych serwisowi przyczyn w komputerze sterującym pojawiają się błędy, w skrajnych przypadkach auto może nie dać się uruchomić. Usterki trapią również przekładnie kierownicze. Musimy jednak zaznaczyć, że na tle konkurencji RAV4 śmiało uznać można za samochód „niskiego ryzyka” o ile zdecydujemy się na benzynowy pojazd z udokumentowaną historią.
Czwarta generacja Toyoty RAV4 debiutowała na salonie w Los Angeles w listopadzie 2012 roku, a do europejskich salonów trafiła wiosną 2013 roku.
Nowy model znacznie urósł. Długość całkowita pojazdu wzrosła o 205 mm, szerokość o 30 mm, wysokość zmalała natomiast o 25 mm. Rozstaw osi wynosi to 2660 mm, czyli o 100 mm więcej niż w autach III generacji. Dzięki temu wyraźnie wzrosła także przestronność wnętrza, z czego cieszyć się mogą szczególnie osoby podróżujące na tylnej kanapie.
Po raz pierwszy w historii RAV4 klapa bagażnika otwiera się do góry (z możliwością sterowania elektrycznego), a nie tak jak dotychczas na bok. To rozwiązanie stosowane w samochodach typu kombi, a nie SUV. Krok taki jest jednak logiczny wobec odciążenia klapy poprzez usunięcie koła zapasowego, co nastąpiło już w samochodach trzeciej generacji.
Stylistycznie nowa Toyota RAV4 nawiązuje do innych nowych modeli tego japońskiego producenta.
Rewolucyjne zmiany nastąpiły także wewnątrz pojazdu, które zostało ukierunkowane na kierowcę. Kierowca siedzi teraz niżej niż dotychczas, mając do dyspozycji większy zakres regulacji fotela i kierownicy.
Wśród jednostek napędowych nowej Toyoty pojawił się nowy silnik Diesla o pojemności 2.0 i mocy 124 KM. Dostępne będą znane również jednostki: benzynowa 2.0 o mocy 151 KM z manualną lub automatyczną, bezstopniową skrzynią biegów CVT, oraz Diesla 2.2 o mocy 150 KM (manualna lub automatyczna skrzynia biegów).
Za możliwości terenowe odpowiada nowa generacja układu napędowego Integrated Dynamic Drive System z nową funkcją Sport. System kontroluje jednocześnie pracę napędu na 4 koła, systemu stabilizacji toru jazdy VSC oraz elektryczne wspomaganie kierownicy. Moment obrotowy może być rozdzielany na przednią i tylną oś w zakresie od 100:0 (przód/tył) do 50:50. Podobnie jak wcześniej istnieje możliwość zblokowania napędu 4x4, oraz wykorzystania funkcji asystenta zjazdu i podjazdu.
RAV4 IV generacji standardowo wyposażona jest we wszystkie systemy podnoszące bezpieczeństwo, a w wyższych wersjach wyposażenia samochód posiada m.in. systemy automatycznego włączania i wyłączania świateł drogowych, ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu czy informowania o martwym polu w lusterkach.
Toyota RAV4 piątej generacji debiutowała na salonie w Nowym Jorku w kwietniu 2018 roku. Jej europejską wersję poznaliśmy w październiku 2018 roku przy okazji salonu w Paryżu.
To pierwszy suv Toyoty zbudowany na platformie TNGA. Nowy model jest krótszy od poprzednika o 5 mm (4600 mm), szerszy o 10 mm (1885 mm) oraz niższy o 10 mm (1650 mm), lecz rozstaw osi zwiększono o 30 mm (2690 mm). Przedni i tylny zwis skrócono o 35 mm (5 mm z przodu i 30 mm z tyłu). O 15 mm zwiększył się też prześwit.
Siedzisko przedniego fotela znalazło się o 15 mm niżej niż w poprzedniej generacji RAV4. Choć samochód tylko minimalnie zmienił swoje wymiary zewnętrzne w stosunku do poprzednika, dzięki platformie TNGA i wysiłkom inżynierów udało się wygospodarować we wnętrzu i bagażniku jeszcze więcej miejsca. Szerokość kabiny na wysokości tylnej kanapy wzrosła o 40 mm, zwiększając przestrzeń dla nóg. Pasażerowie z tyłu zyskali też dwa oddzielne nawiewy.
Pojemność bagażnika wzrosła do rekordowej w klasie wartości 580 l (VDA) – o całe 79 l, a jego długość zwiększyła się o 60 mm. Dzięki temu, po złożeniu oparć tylnej kanapy do środka mieści się rower na 29-calowych kołach. Ruchomą podłogę przestrzeni bagażowej można odwrócić. Jej drugą stronę pokryto ochronną warstwą gumy.
Pod maską nowej Toyoty RAV4 Hybrid znalazł się 4-cylindrowy, benzynowy silnik 2,5 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Układ hybrydowy ma moc 218 KM dla wersji z przednim napędem oraz 222 KM z napędem AWD. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nowemu RAV4 (z elektrycznym napędem AWD) 8,1 s. Nowością są w lżejsze i mniejsze baterie niklowo-wodorkowe i sterownik PCU. W razie potrzeby hybrydowy SUV Toyoty może poruszać się na samym silniku elektrycznym.
Nawet w podstawowej wersji RAV4 lista wyposażenia obejmuje: 17-calowe aluminiowe felgi, relingi dachowe, światła LED, uruchamianie auta przyciskiem, 7-calowy wyświetlacz systemu audio i 4,2-calowy wyświetlacz informacyjny TFT. Na liście dodatkowego wyposażenia jest m.in. elektrycznie sterowany panoramiczny dach, wentylowane fotele, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, bezprzewodowa ładowarka do smartfonów, a nawet 5 rozmieszczonych w całej kabinie portów USB.